Forum Start Forum Start > Snak om Saltvand > Sygdomme
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvide pletter på stenkoral

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Indstillinger Emne Indstillinger
seadooman Se Drop Down
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 14 September 2005
Lokation: 9610 Nørager
Status: Offline
Beskeder: 287
  Citér seadooman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvide pletter på stenkoral
    Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 14:55
Hej for ca 6 mdr siden mistrede jeg en del sten koraller på denne måde Sad jeg trode det var stoppet med nu er der igen en som er startet.
Korallen det er starte på har jeg haft et lille år og har vokset fint.
selv processen tager ca 1-2 uger før korallen er helt død og det starter forskælige steder på korallen men oftes i siderne. ( Så skulle RNT værer udelukket )
Jeg har dog i længer til haft høje No3 værdiger 50+ som jeg ikke opdaget da mit Podac testsæt viste 0. jeg trode det kunne værer problet med den første omgang.
Min nitrat er nu faldende og ned på 25 så jeg mener ikke det kan værer årsaen denne gang.

Hvad kan det værer og hvordan kan det forbygges- hedbredes???
Kan det værer Hvid pest og hvad er dette?

Håber i kan hjælpe, på forhånd tak.
Til top
KimA Se Drop Down
Admin Group
Admin Group

Medlem siden: 07 Juli 2002
Lokation: 4623 Lille-Skensved
Beskeder: 4243
  Citér KimA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 01:28
Tjek evt. for krabber.
Kim Andersen
Akvariet - Mit akvarium samt tekniske nyheder.
Til top
seadooman Se Drop Down
Senior Member
Senior Member

Citér seadooman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 08:38
Der er ingen krabber!
Til top
seadooman Se Drop Down
Senior Member
Senior Member

Citér seadooman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 08:40
Jeg kan se det ikke har bredt sig ydderliger i dag, måske er jeg heldig det går i sig selv igen.
Je har også valgt at øge min cirkulation fra 12000 til 17000 L/t håber det kan hjælpe til lidt forbyggelse
Til top
KimA Se Drop Down
Admin Group
Admin Group

Medlem siden: 07 Juli 2002
Lokation: 4623 Lille-Skensved
Beskeder: 4243
  Citér KimA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Oktober 2007 kl. 11:06
Har du mulighed for at tage et billed af det?
Kim Andersen
Akvariet - Mit akvarium samt tekniske nyheder.
Til top
Dencam Se Drop Down
Groupie
Groupie

Medlem siden: 25 September 2006
Lokation: Denmark
Beskeder: 54
  Citér Dencam Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 19:48
Hej !

Har du tjekket dit fosfat-tal ? Jeg har tidligere oplevet samme ting med et par koraller, men var istand til at redde dem da jeg fik styr på fosfatten. Hvis der er for meget fosfat kan de ikke opbygge deres kalkskelet. Siden da tjekkede jeg fosfaten en gang hver måned hos klovnfisken, da han har en elektronisk måler.

VH Dennis
Til top
seadooman Se Drop Down
Senior Member
Senior Member

Citér seadooman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 21:47
Der er ingen Fosfat (Po3)

det er gået i sig selv igen, så jeg håber bare ikke det kommer igen
Til top
ole. Se Drop Down
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 06 Juni 2006
Lokation: VIDEO
Beskeder: 1264
  Citér ole. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Marts 2009 kl. 10:35
kan det være black band disease

Black Band disease was first observed on reefs in Belize by Antonius, who described the pathogen he found infecting massive corals as Oscillatoria membrancea, a bluegreen alga.[2] The band color may be blackish brown to red depending on the vertical position of a cyanobacterial population associated with the band. The vertical position is based on a light intensity-dependent photic response of the cyanobacterial filaments, and the color (due to the cyanobacterial pigment phycoerythrin) is dependent on the thickness of the band. The band is approximately 1 mm thick and ranges in width from 1 mm to 7 cm. White specks may be present on surface, at times forming dense white patches. The pathogenic microbial mat consortium moves across coral colonies at rates from 3 mm to 1 cm/day. Tissue death is caused by exposure to an anoxic, sulfide-rich microenvironment associated with the base of the band.

[edit] Composition

Til top
Carsten Se Drop Down
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 08 Juli 2002
Lokation: 3650 Ølstykke
Beskeder: 4166
  Citér Carsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 September 2009 kl. 23:25
Du skriver ikke noget om hvilke koraller det drejer sig om.
Der findes forskelige snegle som elsker at gnave i korallerne og de kommer som regel først frem om natten.
Til top
engelquist Se Drop Down
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 27 Februar 2004
Lokation: 4653 Karise
Beskeder: 1221
  Citér engelquist Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 September 2009 kl. 21:32
Hehe- mon ikke manden har løst problemet.... der er jo gået 2 år siden han smed spørgsmålet ud i forumetSmile
Mvh Bo Engelquist
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down