![]() |
|
Køling af saltvand med modificeret fryseskab? |
Besvar
|
| Forfatter | |
Joho
Newbie
Medlem siden: 02 August 2008 Lokation: Sydsjælland Status: Offline Beskeder: 2 |
Citér Svar
Emne: Køling af saltvand med modificeret fryseskab?Sendt: 02 August 2008 kl. 14:24 |
|
Hejsa,
Jeg påtænker at opstarte et 400-500 liters tempereret saltvandsakvarium til småfisk og planter fra de danske bælter / Østersøen. Een af udfordringerne er at holde en temperatur i akvariet på under 15 grader celsius.
I denne sammenhæng vil jeg høre, om nogen her i forummet har erfaring med at køle akvarievand vha. et modificeret fryseskab koblet med vandcirkulation?
Det er min opfattelse, at vandkøleanlæg er en dyr løsning (størrelsesordenen 5 - 10.000 DKK), mens fryseskab kan fås for i størrelsesordenen 1.500 DKK plus en pumpe til ca. 300 DKK og vandslanger til ca. 200 DKK.
|
|
![]() |
|
KimA
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Besøg Medlems Hjemmeside
Føj til venneliste
Admin Group
Medlem siden: 07 Juli 2002 Lokation: 4623 Lille-Skensved Status: Offline Beskeder: 4243 |
Citér Svar
Sendt: 03 August 2008 kl. 13:55 |
|
Jeg mener der er flere som har forsøgt dette, og det funger ikke ret godt. Fryse eller køleskabet er simpelthen for dårligt til det fordi du skal have en ualmindelig langsom vandgennemstrømning for at det kan køles ned. Specielt når du skal ned i de rigtig lave temperaturer, så er der er gevaldigt problem. Husk også, at det giver kondens med sådan et akvarium, hvis rumtemperaturen er højere.
|
|
![]() |
|
mads-fisk
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Besøg Medlems Hjemmeside
Føj til venneliste
Senior Member
Medlem siden: 23 November 2003 Lokation: 2400 København NV Status: Offline Beskeder: 1294 |
Citér Svar
Sendt: 03 August 2008 kl. 18:16 |
|
Problemet er at få lavet en god varmeudveksling. Plastik/gummi/silikone er rigtig dårligt til at lede, så du vil få minimalt udbytte ud af køleeffekten. Aller helst skal varmeveksleren laves i metal, men saltvand og metal er ikke en god kombination. Faktisk er det kun titanium, der kan holde til at være i kontakt i længere tid med saltvand, uden at afgive div. stoffer til vandet. Skal du til at lave et rørsystem i titanium, bliver det hurtigt rigtig dyrt, hvorfor en akvariekøler som regel er mindst lige så billig. Alternativt skal man lave rørsystemet i glas, men helt nemt bliver det altså ikke! |
|
|
-Mads
saltvandsakvarium.dk -Nu med artsbeskrivelser og artikler. Bl.a. en saltvandsrelateret ordbog. |
|
![]() |
|
Joho
Newbie
Medlem siden: 02 August 2008 Lokation: Sydsjælland Status: Offline Beskeder: 2 |
Citér Svar
Sendt: 03 August 2008 kl. 23:22 |
|
Hejsa, Tak for kommentarerne! Jeg får mere og mere end fornemmelse af udfordringens omfang.Jeg forstår problemet med varmeudvekslingen. Dog ser jeg en mulighed for at benytte ferskvand i det tænkte rørsystem, der skal udveksle varme mellem akvarievandet og fryseskabet. Derved vil korrosionen af eventuelle metalrør være et forholdsvist lille problem.
Udover varmeledningsevenen af rørsystemets overflade, så ser jeg 2 andre begrænsende faktorer for varmeudvekslingen: 1) overfladearealet af rørsystemet og 2) temperaturforskellen mellem fryseskabet og akvarievandet.
Ad. 1) Et større overfladeareal i forhold til rørsysetmets volumen vil give en bedre varmeudveksling. Dvs. rørsystemet i fryseskab og akvarium skal være så tyndt som muligt - f. eks. i form af en forgrening af rørsystemet i fryseskab og akvarium.
Ad. 2) Jo større temperaturforskel mellem akvarium og fryseskab desto større varmeudveksling. Dvs. fryseskab skal formentlig køre på fuld knald.
Jeg forestiller mig et hjørneakvarium på 400-500 l med buet frontrude. Akvariet skal være isoleret bedst muligt på siderne, så systemet bestående af fryseskab forbundet (indirekte)
med akvarievand påvirkes mindst muligt af stuetemperaturen.
Indtil videre vil jeg forsøge at lave en overslagsberegning af dimensioneringen af systemet, således at der kan opnås en temperatur i akvariet på 15 grader.
|
|
![]() |
|
mads-fisk
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Besøg Medlems Hjemmeside
Føj til venneliste
Senior Member
Medlem siden: 23 November 2003 Lokation: 2400 København NV Status: Offline Beskeder: 1294 |
Citér Svar
Sendt: 04 August 2008 kl. 03:09 |
|
Jeg er meget enig i dine betragtninger, hvorfor det i følge min logik heller ikke er nødvendigt med en langsom gennemstrømning (jf. ad. 2), men en kontakt mellem varmeveksleren og akvarievandet (saltvand) kommer du jo ikke udenom.
|
|
|
-Mads
saltvandsakvarium.dk -Nu med artsbeskrivelser og artikler. Bl.a. en saltvandsrelateret ordbog. |
|
![]() |
|
MortenMorten
Newbie
Medlem siden: 28 December 2007 Lokation: Danmark Status: Offline Beskeder: 10 |
Citér Svar
Sendt: 29 December 2008 kl. 13:32 |
|
Hej.
Ville bare sige at der er meget rigtigt i det du siger.
Man kan jo bruge kobberrør når disse ikke skal i kontakt med saltvandet. Dette materiale er jo en god varme leder - der skal måske også noget frostvæske/kølervæske i dette system - særligt hvis det kører meget langsomt!
Til "varmevæksler" kan man sno de to rørsystemer sammen - det er jo let at sno kobberrør rundt om nogle andre rør som pvc eller som en af de andre sagde glas. Der findes jo stort udvalg i glasudstyr til kemi mv. der findes jo kølerør med et tykt glasrør med en mindre spiral inde i denne. måske kunne denne eller ligende bruges ( lab. udstyr ).
Lyder dejligt med denne størrelse akvarie du vil have, men hvor køber man dem?
Jeg har kun set dem op til 350/380 l. Men jeg har hørt om nogle som snakker om et hjørneakvarie på 900 l. med eller uden buet rude - det betyder ikke så meget for mig.
Men kunne godt tænke mig et på 800-900 l.
Nogle snakker om tyske hjemmesider hvor de sælger dem - kender du eller andre disse forhandlere?
Håber det kan bruges...
|
|
![]() |
|
bydam
Newbie
Medlem siden: 05 Juli 2010 Lokation: danmark Status: Offline Beskeder: 1 |
Citér Svar
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 04:17 |
|
Hey! Har surfet rundt på nettet nogle timer nu. uden held :(
Men har en ide? Vandkøling til computere. www.coolerkit.dk Mit spørgsmål er så, tror i en pumpe kan føre vandet ned i akvariet, og ud af akvariet? Der er jo ikke "tryk" igennem køle systemet når det går gennem avkvariet? eller skulle man så lave en slags "beholder" eller noget kobber rør, som kan ligge i akvariet og køle? |
|
|
Bydam
|
|
![]() |
|
Besvar
|
| Skift forum | Forum Tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |